Moussaka

Testade igår att göra moussaka för första gången. Var lite osäker på huruvida jag och gästerna skulle gilla att det var enbart abouginer i och ingen potatis. Men maten gick hem och det var inte sista gången jag gjorde den kan jag lova. Att utesluta potatis gör ju att det blir någon mindre point än annars också. Delar man rätten på 6 personer blir det ungefär 4 point per portion. På 4 personer som jag nog tror blir mer lagom blir det ju då 6,5 points. Inte alls farligt tycker jag...

4-6 port

2 auberginer, ca 600 g
1 tsk salt

Köttfärssås:
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
smör
400 g köttfärs
1 burk krossade tomater, ca 400 g
2 msk tomatpuré
2 krm mald kanel
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Ostsås:
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 dl gratängost
1 krm salt
1 ägg
Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Skär aubergine i centimetertjocka skivor och lägg på hushållspapper. Strö över salt. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, kanel, salt och peppar. Låt såsen koka ca 5 min.

Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 11/2 dl av osten, salt och uppvispat ägg.

Torka av aubergineskivorna och stek dem i smör i en stekpanna ca 1 min per sida.

Varva köttfärssås och aubergineskivor i en smord ugnssäker form. Häll över såsen och strö över resten av osten.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en sallad

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0