Hemma igen...

Vart ska jag börja i berättelsen om resan till Spanien....???? Den började lite av en rolig katastrof då jag redan på Växjö flygplats frågade om jag kunde slänga biljetterna hem. Fick av nån anledning för mig att det bara var kopior eftersom han som tog emot biljetterna bara tog varannan. Som tur var så hindrade han mig från detta.

Resan till Spanien gick bra. Det var ju inte nån av oss som flög planet:-) Väskorna uthämtade o dags att få ut bilen. Gick o skrev papprena o fick vägbeskrivning. Men jösses vilken flygplats. En hiss upp, gå en bit hiss ner, gå lite, en hiss upp... osv.. Gissa om vi hamnade fel många gånger innan vi äntligen hittade våran bil. En Citroen C4. Alldeles lagom stor o vad jag tror lite större än det jag egentligen beställt. Beställningen sa Ford fiesta eller likvärdigt, finns ingen ska man få en större modell till samma pris. Bilen var skön att köra och med GPS var det inte så svårt att hitta till byn vi skulle till. Desto svårare var det att hitta till lägenheten. Björn hade gett oss en jättefin vägbeskrivning o med den i näven var det nästan omöjligt att inte hitta. Men då vi inte kom någon av de två vägarna han tipsat om utan av någon anledning hamnade på en tredje så kom vi ju inte från rätt håll för att vägbeskrivningen skulle funka. Men till slut hittade vi iallafall. Lägenheten var jättefin med tre rum o kokvrå. På hela veckan såg vi bara en kackerlacka. Lena o Marika hoppade o skrek, jag hämtar kameran:-)

Maten var en katastrof. Iallafall på de två ställen vi testade. Första fick vi en friterad kycklingfilé som dröp av olja. Visst att friterat är fett, men detta var löjligt mycket. Det gick helt enkelt inte att äta så det vi fick i oss var några pommes. Dagen efter beställde vi glada i hågen in hamburgare. Blev mindre glada när vi fick in den...




Ett tag trodde vi att det möjligtvis var fiskburgare vi åt. Men nåt med smaken sa att fisk är det inte. Jag åt brödet som däremot var väldigt gott o de pommes vi fick till. Som ni ser på bilden är det inte ett berg av pommes direkt som serveras så magen var nästan lika hungrig som när vi kom.
Avslutade måltiden med en stor glass för att kunna hålla mig till nästa måltid. Vi visste ju inte då att vi skulle få äta riktigt god mat senare...



Vi hittade Bacchus som ägs av Helena o Christer. Två helt underbara människor från Sverige. Vi förstod språket och visste vad det var för mat. Vi fick av Helena veta att de har nitrit i hamburgarna, det är därför de är så rosa. Det för att de ska tåla värmen bättre. På denna restaurang serverades det svensk mat, såsom snitsel, lövbiff, plankstek o annat gott. Här tillbringade vi resten av veckan på kvällarna innan vi gick till The Arches. En engelsk pub som varje kväll hade liveuppträdande och även där var det underbara människor som arbetade. De pratade engelska men det är ju iallafall ett språk man förstår....



Nackdelen var att de inte fick spela utomhus längre än till tolv o då stängde även puben:-( några andra ställen fanns inte direkt att gå till. Nattklubbar fanns men där var det mest ungdomar o vi kände väl inte direkt att vi passade in. Så kvällarna blev tidigare och alkoholintaget ganska måttligt. Lika skönt var väl det. Varje dag har vi haft runt 38 grader i skuggan. Så varmt har det varit. Med tre kilometer till stranden så fick det bli att ta bilen. Att gå i den värmen mellan alla hus var omöjligt.

Varje dag åkte vi ner till stranden o la oss några timmar. Underbar strand med ett underbart hav framför oss. En liten fin strandpub alldeles brevid oss som serverade öl och mackor som vi vågade oss på att testa efter några dagar.




Cigaretter var ett annat bekymmer vi hade. De sålde inte det i vanliga affärer utan endast i speciella tobaksaffärer. I byn vi bodde i fanns det en o den hittade vi inte förrens på onsdagen. Tur man hade med sig så man klarade sig några dagar. En tobaksaffär på 19 000 invånare, det är inte mycket kan jag säga.

Men när vi väl hittat allt vi behövde så var resten väldigt bra. Efter ett tag hittade vi väldigt bra mellan alla de små husen och insåg att de första dagarnas promenader var onödigt långa. Vi hade gått långa omvägar till sånt som låg väldigt nära. Men det blir väl bättre nästa gång. Då vet man vart allt ligger o tiden kan spenderas till annat.

Skönt var det iallafall att komma hem igen. Efter att ha varit vaken i 29 timmar sov jag gott i sex timmar när jag kom hem. Sov ytterligare 10 timmar i natt och känner mig nu ganska utvilad o pigg. Ska försöka ta tag i tvätt o packning under dagen och faktiskt försöka sola lite nu när den äntligen hittat hit till Sverige också.... Killarna var väldigt jamiga o otroligt keliga efter att ha fått klara sig en hel vecka utan mig. Diesel har fått lite klappar av Carina (grannen) som passat dem. Men Snottas fick hon inte gå nära då han bara stod o fräste åt henne när hon kom in i huset... En riktig liten vaktkatt det där....

Nä, nu ska jag som sagt ta tag i dagen, får se om jag lägger upp lite fler bilder sen men nu måste jag ut...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0