Bildjävlar

Dagen har känts ganska så fördjävlig faktiskt. Köpte för 1½ år sedan en nyare bil då jag var trött på alla reparationskostnader en gammal bil förde med sig. Visst räknar jag med att viss slitage kommer förekomma o att saker som lampor o bromsar o sånt kommer behöva bytas allteftersom. Var på Svenstigs idag o gjorde en felsökning på min bil då motorlampan lös. En av två tempgivare hade gått sönder, visst, ingen fara att köra ett tag, men vill det sig riktigt illa så pajar katalysatorn eftersom bilen inte får rätt mängd bränsle... Okej, då byter vi väl den då säger jag o tänker att det kan väl inte kosta så gräsligt många kronor... Det är ju bara en liten grej... 4 000:- fattigare blev jag där. Samtidigt passar han snällt på att informera mig om att nästa service kommer innebära byte av kamrem... Jaha.. "det blir lite dyrare än en vanlig service" fortsätter han... Okej, det är väl lika bra att ta reda på den sanningen också när vi ändå är igång... Skulle räkna med ungefär 15 000:-. Dessutom inser jag ju att även om mina däck är lagliga ett tag till så uppfyller de inte riktigt den ultimata säkerheten på vägen, o jag kör ju faktiskt varje dag till jobbet. Jag måste kunna känna mig säker på vägen. Hade varit annorlunda om jag jobbade här i Skillingaryd, då kan jag ju vara försiktigare o låta bilen stå regniga dagar, men nu går det inte så minst ett par tusen till om jag har tur o får tag i billiga däck som även är bra. Summa summarum = 21 000:- för en bil som egentligen inte är sönder det minsta, den är ju fullt körbar. Utan dessa pengar ska ut för att den inte ska gå sönder... Någonstans känns det som att jag lika gärna kunde ha en billigare, äldre bil som behövde lite reparationer ibland.... Men jag tycker om min bil o får väl snåla ett tag så det går ihop sig.... På nåt sätt gör det ju det.

I övrigt har det varit tråkigt väder de senaste dagarna, regn o rusk. Men det har inte hindrat oss från våra promenader. Varje dag går vi o nu har rundan utökats till 6 km. Idag var det dock nära att jag ställde in, det har regnat hela dagen konstant o suget att gå ut o bli dyngsur o kall var inte så stort. Men vi kom i väg o tur var det. Knappt nåt regn på hela vägen o till o med så solen försökte tränga sig fram emellanåt. Så nu sitter jag här o känner mig nöjd med mig själv. Magen har fått mat o kvällsteet är upphällt... kan det bli bättre???

Har försökt följa rättegången mot Behring Breivik så gott jag hinner. Måste ju i första hand jobba, men finns några minuter på lunch o nån minut när man väntar på att komma fram i nån telefonkö. Egentligen vet jag inte vad jag ska skriva om det. Han är en fruktansvärt tragisk människa som tror på något så starkt att han anser att det han gjort var nödvändigt. Han är inte sjuk på det sätt att han trots allt inser att det är en fruktansvärt tragisk händelse, det han har gjort anser han vara hemskt. Han säger sig lida med de anhöriga. Men han skulle göra det igen, för det var nödvändigt. Han trodde inte själv han skulle överleva när polisen kom o funderade själv på om han verkligen skulle klara av att leva med det han har gjort, han trodde inte att han skulle bli hyllad utan insåg att han kommer bli den mest hatade personen i Norge (sanningen är väl hela världen) Men istället för att skjuta sig själv så bestämde han sig för att stå för vad han har gjort. När man följer hans berättelse så skymtar det ändå fram en människa bakom denna fruktansvärt hemska person. Han har gjort nåt oförlåtligt o ska givetvis straffas för detta, o jag hoppas det blir länge o isolerat. Men samtidigt så kan jag tycka att han ska ha lite eloge för att han faktiskt står för vad han gjort. Att han inte som många andra som utför sånt här faktiskt tar sitt liv efteråt o kommer lindrigt undan. På frågan om varför han är så mekanisk när han berättar svarar han att det är det enda sättet att inte bryta ihop fullständigt. Jag tror han är ärlig när han beskriver de känslorna han har beskrivit, han har ju inte direkt ljugit om något annat, han vill inte bli klassad som sjuk för att få lindrigare straff som många andra faktiskt försöker. Han står för det han gjort, han säger sanningen o han tar sitt straff....

Jaja, det var en parantes o jag hoppas ni inte missförstår mig o vad jag tycker om honom... Fick lova min mamma att hon inte behövde vara orolig att jag kommer hem med honom om 21 år.... Han ska låsas in o förvaras. Men tycker det är starkt att stå för vad man gjort...

Nu ska jag lägga ögonen på Schenkenberg nån timme här... Imorgon blir det promenad igen, hörs efter det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0