Köttfärsgratäng

Dagens lunch bestod av en mycket god köttfärsgratäng. Kan mycket väl rekommendera denna rätt med endast innehållande 6 points per portion

350 g nötfärs
6 kokta kalla potatisar
1 purjolök
2 msk fransk senap (det hade jag ingen hemma så tog vanlig senap)
½ dl tomatpuré
2 ägg
½ dl lättmjölk
1 pressad vitlöksklyfta (jag tog 2)
3 tomater
1 tsk oregano (saknades också och byttes mot pizzakrydda)
1 dl riven ost max 17%
salt, peppar

Skala och skiva potatisen. Lägg den i en smord eldfast form tillsammans med strimlad purjolök och lite salt och peppar. Blanda färsen med senap, tomatpuré, ägg, mjölk och kryddor. Bred över detta på potatis- och purjolökslagret. Täck med tomatskivor och strö den rivna osten över. Krydda med oregano och sätt in i 250 grader ca 25 minuter.

Kan med fördel serveras tillsammans med en sallad.

Kommentarer
Postat av: Eleonore

Denna låter god,den ska jag prova när tillfälle ges:-). Ungefär som jag brukar göra min "potatismousaka,men då har jag förstås grädde,ostsås mm i;-).

2012-02-18 @ 13:20:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0